Var är din mamma och pappa?

http://annadavidsson.com/2010/03/26/var-ar-foraldrarna/#comments

Hur kommer det sig att barn nuförtiden råkar ut för pedofiler och nätmobbning? Det finns ett enkelt svar på den frågan. Nätet är nästintill föräldrafritt! De flesta föräldrar har koll på vad deras barn befinner sig och gör om dagarna men när det kommer till nätet är det tyvärr inte lika många som har koll längre. För 10 år sedan kanske det inte var så konstigt men nu har våra liv mer och mer förflyttats till internet och då måste man våga ta tjuren vid hornen. Föräldrar måste börja ha koll. Jag blir så ledsen när jag läser om Paow och Dessie, 16 och 15 år gamla, som är två av våra mest populära bloggare. De skriver helt öppet om hur de super sig fulla på helgerna, vilka bantingspiller man bör använda och lägger ut halvnakna bilder på sig själva. Var är föräldrarna? Hur kan de ha missat vad som står i deras bloggar när tiotusentals människor läser dem varje vecka? Hur kan man missa att ens barn sexchattar med pedofiler och hur kan man missa att ens barn är med i Facebookgrupper som mobbar andra barn? Hur kunde mamman till den våldtäktsdömde pojken i Bjästa vara ansvarig för en Facebookgrupp där flickorna sextrakasserades och varför var det inga andra föräldrar som reagerade på den?

Jag uppmanar alla föräldrar att gå ut på nätet och vara där barnen är! Skaffa ett konto på Facebook, skaffa ett konto på Bilddagboken, gå ut och läs bloggar och våga ha koll. Prata med era barn om etik och moral. Vad får man skriva på nätet och vad bör man låta bli? Berätta om konsekvenserna efter att ha lagt ut halvnakna bilder, personlig information och att videochatta med folk man inte känner. Sätt upp regler för var barnen får vara och om du känner att du inte har kontroll så installera ett spionprogram. Det kan låta lite drastiskt men om man är misstänksam över att något döljs bör man ta reda på vad det är. Hellre en konflikt än att barnen råkar illa ut. Se till att anmäla opassande språk och rena kränkningar. Först då kanske vi börjar se en förändring. Vet du inte var ditt barn brukar vara på nätet? Fråga! Be dem visa vad de gör på nätet. Kanske det öppnar upp för diskussion. Det är lika viktigt att fråga “Vad har du gjort i skolan idag?” som “Vad har du gjort på nätet idag?”. Internet är här för att stanna så se till att sätta dig in i det nu. Det finns unga ursäkter! Fråga någon om du inte förstår. Men framförallt… prata med barnen!

Vill du läsa på mer om barns vanor på nätet och läsa fler tips för föräldrar rekommenderar jag att du går in på SurfaLugnt och Medierådet där det finns massvis med information att hämta.

Detta är ett äldre inlägg som jag ramlade över för länge sen då vi studera barn och ungdomars internetvanor via Bilda. Nu ramlade jag över det igen via en blogg som en mamma till en av Felicias kompisar har.

Jag tycker att det är otroligt viktigt.
Jag får själv gå in och styra min tonåring då och då.
Nu är jag själv otroligt öppen och har ett behov av det.
Det finns gränser! Och dom är viktiga! Det handlar om självrespekt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0