GI pizza ~ Fredagsmys ~ Snö ~ järnbrist ~ trötthet ~ mys

Ville köpa pizza till fredagsmyset. Men GI pizza fanns inte här. Tog Jockes råd och det blev hemmapizza.

Deg till en långpanna:
25 g jäst
1 1/2 dl fingervarmt vatten
1 msk olivolja
1 tsk salt
4 dl siktat dinkelmjöl

Gör så här:
Värm vattnet till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löser sig.
Tillsätt olja, salt och mjöl.
Arbeta till en smidig deg.

Låt jäsa övertäckt i 20 min.
Sätt på ugnen på 250 grader.

Arbeta ut degen på en smord bakplåt. Använd valfria ingredienser på pizzan och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min-15 min.

Gjorde egen tomatsås

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 burk krossade tomater à 400 g
1 tsk socker
2 msk tomatpuré
1 lagerblad
1/2 tsk oregano
1/2 tsk basilika
salt, peppar

1. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs det mjukt och glansigt i olivoljan utan att det får färg.
2. Tillsätt krossade tomater, socker, tomatpuré, lagerblad och örter. Låt allt puttra samman ca 20 minuter. Rör då och då i såsen. Smaka av med salt och peppar.

TIPS!
Vill du göra en enklare tomatsås kan du låta en burk konserverade tomater rinna av. Hacka tomaterna och smaksätt såsen med pressad vitlök, salt, pepparbasilika och oregano.

Ville lyxa till det lite i kväll så jag gjorde den första :)

På hade vi tomatsås, crabsticks och riven lågprocentig ost från Konsums egna märke. Det äter Maja och Felicia. Sen på halva pizzan till Daniel, Ellen och mig hade vi även en burk tonfisk i olja som jag blandade med Philadelphia ost och salt och peppar som jag klickade ut och en burk konserverade champinjoner.

In i ugnen och medan den goade till sig där så skar jag sallad med pressad lime i. Serverar gärna sallad i portionsskålar för då äter alla upp sin sallad.

Blev super gott!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0