Sockersjuka ~ graviditetsdiabetes

Skulle skriva i förra inlägget men mina tankar gled iväg ;)

Graviditetsdiabetes ~ Behandlas för det nu.
Så första staget är - Hålla koll på blodsockret via HC eftersom att jag ändå är där varannan dag.
Sen reglera den med kosten. Undvika sött och tillsätta rent socker. Äta GI egentligen. Går bra de med. Känns lite oroligt hur barnet mår.

Dom säger att det är bra nu iallafall men det var en sköterska på HC som kände på magen och lyssnade på hjärtljuden.

Barnen föds oftas dom stora. Minst 4500g. Inte vad jag önskar mig.
Och sen har jag ingen mera kunskap om det mera än att Graviditetsdiabetes har visat sig vara kopplat till en ökad komplikationsrisk för barnet och en ökad risk för modern att senare i livet insjukna i typ 2 diabetes. Man har sett en ökad förekomst av barn som föds stora, av för tidigt födda barn, av barn med förlossningsskador såsom frakturer och nervskador samt ökad förekomst av för låga blodsocker hos barnen direkt efter förlossningen.

Det förefaller dock inte föreligga någon ökad dödlighet hos barnen till mammor med graviditetsdiabetes.

Behovet att genomföra förlossningen med hjälp av kejsarsnitt är också ökat hos kvinnor med graviditetsdiabetes, bland annat beroende på att barnen ibland är stora.

Även om de flesta barnen till mammor med graviditetsdiabetes föds friska, dödligheten inte är ökad och de flesta skador som uppkommer läker ut kommer man alltså inte ifrån att sjukligheten hos barnen och behovet av kejsarsnitt är klart ökad.

Känns läskigt! Osäkra förlossningar är inte vad man önskar sig!!

Ska till barnmorskan på tisdag. Och mysa med mitt kusinbarn :)

Nu ska jag försöka somna!
<3

Upp i morgon och Ellen vaknar med jämna mellanrum.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0