Njutningsfulla funderingar

Har tagit en fläskfilé och en laxsida ur frysen. Första tanken var att göra plankor av det. Sen började min fantasi spira..

Här ett gott recept.
1 fläskytterfilé
1 dl olivolja
3 msk torkad basilika
3 msk torkad timjan
salt & peppar

Gnid in filén i olja och örter och salta och peppra. Grilla på 220 grader i ca 20 min.

Citrondressing

1 dl olivolja
1 dl creme fraiche
1 citron - rivet skal och saft
salt & peppar

Blanda samtliga ingredienser och smaka av med salt och peppar.


Ett gott laxrecept kommer här:

1 kg laxfilé av mittbiten med skinnet kvar.

Guacamole
3 mogna avokador
1 lime
1/2 rödlök
2 vitlöksklyftor
2 tomater
1/2 dl hackad koriander
3/4 tsk salt
Riktigt gott!!

Cajunblandning
1 1/2 msk flingsalt
2 tsk rå-/ rörsocker
1 krm kajennpeppar
1/2 tsk koriander

Sötpotatis
1 kg sötpotatis
2 msk olivolja
2 tsk flingsalt


Guacamole:
Dela, kärna ur och gröp ut köttet ur avokadon. Lägg det i en skål och mosa grovt med en gaffel. Pressa över juicen från limen och blanda i den.
Skala och finhacka lök och vitlök. Dela, kärna ur och finhacka tomaterna. Blanda lök, vitlök, tomater och koriander med avokadon. Krydda med salt. Låt stå svalt.

Sätt ugnen på 200°C.

Blanda alla ingredienser till cajunblandningen i en skål.

Gnid in köttsidan på laxen med det. Lägg den i en bakpappersklädd långpanna.

Sötpotatis: Skala och skär sötpotatisen i klyftor. Lägg dem runt om laxen. Ringla över olja på sötpotatisen. Strö på flingsalt och blanda runt.

Tillaga mitt i ugnen 20–25 minuter.

Servera med guacamolen.

En krispig sallad är gott till.

Jätte gott!

Så nu är frågan. Ska jag avancera till allt och äta något underbart gott eller ska jag köra på barnens favorit er, planka???

Tror jag sover på saken.
Hade velat måla mitt mörka gamla linneskåp vitt i morgon. Men jag hinner inte det med bakning o matlagning.

Sov gott <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0